GPN Preview: FIFA 12

Ieder jaar weer vragen we ons af of er nog wel wat de verbeteren valt aan de FIFA games, en iéder jaar krijgt Electronic Arts het voor elkaar om ons te voorzien met een fantastische footie. Ook ditmaal stellen we onszelf deze vraag: ‘Wordt FIFA 12 nog beter dan het vorige deel?’ Helaas kunnen we daar nog geen antwoord op geven, wel lezen jullie hier alvast de verbeteringen en vernieuwingen van de nieuwste FIFA telg.

De grootste verandering, om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ten opzichte van FIFA 11, is de impact engine. Dit houdt in dat spelers op een realistische manier op fysiek contact reageren. Iets wat in de vorige delen namelijk veel meer zwart of wit was. Of je viel, of je liep door alsof er niks aan de hand was. Met de impact engine is er nu een tussenweg gevonden, want door deze realistische toevoeging bestaat nu ook de kans dat een speler, al struikelend, toch door kan gaan met zijn actie na een sliding. Ook als de speler wel echt geraakt wordt, dat kan zijn door een botsing, een sliding of een verdediger die een schot blokkeert, zal dit er realistisch uitzien. De engine zorgt er voor dat wanneer je op het rechterbeen geraakt wordt, dat been ook daadwerkelijk de lucht in zal vliegen. Hetzelfde geldt voor doodschoppen die recht van voren komen, die veroorzaken een prachtige en waarschijnlijk ook zeer pijnlijke duikeling. Bij een gemiste bal zal de kracht die een speler in het schot wilde leggen doorgaan in de zwiep die het been maakt, zo zal hij door zijn eigen kracht onderuit gaan. Behalve dat zijn ook de opgelopen blessures realistischer, voorheen waren deze volledig willekeurig. Zo kwam het voor dat iemand aan zijn been geraakt werd en na afloop stond er in zijn spelersdetails dat hij een blessure aan het hoofd had. Dit hebben ze er nu gelukkig uitgehaald, word je op het hoofd geraakt, dan raak je aan het hoofd geblesseerd. Er zijn nog ongelofelijk veel voorbeelden te noemen, maar het komt er op neer dat deze engine de volgende stap is naar een perfecte realistische voetbalgame. Toch moet er nog wat geschaafd worden aan de impact engine, aangezien de valpartijen wel erg theatraal geworden zijn. Daarnaast speelt de scheidsrechter hier een grote rol in, waar vorig jaar helemaal niks mocht, mag nu ineens alles. De meest smerige overtredingen worden weggewoven door de arbiters. Het gaat er vooral om dat EA de balans vindt, anders zitten we straks opgescheept met een heleboel kleine Suarezjes.

Afbeelding

Ook het verdedigen heeft een aanzienlijke transformatie ondergaan, hier heeft het zogenaamde ‘tactical defending’ voor gezorgd. Met deze vernieuwing kunnen verdedigers bijvoorbeeld naar achteren lopen en wachten op het juiste moment om in te stappen. Dit gaat met enkele drukken op de knop, dus timing is van groot belang. Als deze niet goed is, dan kan de tegenstander je passeren of je maakt een overtreding. In het vorige deel van de serie zette je druk met één knop en na even duwen en trekken kon je de bal zo overnemen van je opponent, dan heb ik het over de computer gestuurde tegenstander. Hierdoor belanden we direct bij een volgende verbetering, de A.I is namelijk verbeterd door middel van het Pro Player Intelligence systeem. Hierdoor weet de tegenstander waar jouw sterspeler extra goed in is. Kom jij met een bonk staal als Vidic op iemand afrennen, dan zal deze de bal sneller passen dan wanneer je met een onderdeurtje als Iniesta de bal wil afpakken. Niet alleen de tegenstander weet wat de kwaliteiten van jouw spelers zijn, maar ook je eigen teammaten zijn hier uiteraard van op de hoogte. Zo kregen we in een trailer te zien, dat wanneer je met een boomlange gozer als Crouch speelt, jouw flankenspeler eerder een hoge voorzet zal geven dan een lage. Deze voorzet zal voor een speler als David Villa een stuk lager uitkomen, zodat hij hem kan aannemen en eventueel kan terugleggen op zijn medespeler.

Het derde aspect van de footie game, dat een klein beetje getweaked is, is het dribbelen. Er is met ‘precision dribbeling’ als het ware een derde tempo in het lopen met de bal ontstaan. Je had natuurlijk al het sprinten en het joggen met de bal. Nu komt er een tempo bij dat bijna als stilstaan ervaren kan worden. Het voordeel hiervan, is dat de speler aan de bal ontzettend veel balcontacten heeft en de bal dus dicht bij zijn voeten houdt. Deze manier van dribbelen kun je het best gebruiken in kleine ruimtes met een wat grotere, sterkere speler. Zo’n speler kan makkelijk wegdraaien en ruimte voor zichzelf creëren. Of dit een grote rol gaat spelen in het spel is nog maar de vraag, daarvoor moeten we hem toch echt eerst zelf spelen. De laatste toevoeging aan FIFA 12 is EA Football World. Dit is een nieuwe online service waarin je met je favoriete team wedstrijden kunt spelen die in het echt ook daadwerkelijk zijn gespeeld. Je speelt dan tegen een tegenstander die bewust voor de andere partij gekozen heeft, omdat dit zijn favoriete team is. Een voorbeeld: is jouw lievelingsteam Ajax en is er afgelopen week Ajax-Feyenoord gespeeld, dan kun jij het met Ajax tegen een andere speler online uitvechten die voor Feyenoord gekozen heeft. Al deze uitslagen van over de hele wereld worden opgeslagen en tot een wereldwijde ranglijst gevormd. Ook kun je deze nieuwe online mode linken met Facebook, mobiel en PC, zo kun je je progressie in de gaten houden.

Afbeelding

Wederom kan ik JA antwoorden op de vraag of FIFA 12 beter wordt dan zijn voorganger. Met een trio van fundamentele veranderingen (de impact engine, precision dribbeling en last but not least het tactical defending systeem) zet Electronic Arts een grote stap om de meest realistische voetbalgame aller tijde te maken. Als ze eenmaal de kleine foutjes, met scheidsrechters en theatraal vallende spelers, eruit halen, dan wordt FIFA 12 ook dit jaar dé footie van het jaar!

Er zijn momenteel geen reacties gevonden.

9.3

3 stemmen