GPN Preview: Lollipop Chainsaw

Cheerleading is iets wat we niet vaak zien in Nederland, maar in de Verenigde Staten daarentegen is het een sport op zich geworden. De pompons, rokjes, felle kleuren en leuke meisjes, die hun mooie lichaam gebruiken om allemaal acrobatische trucjes uit te halen en zo hun (school)team steunen. In series zijn het vaak van die verwaande wijven die weten dat ze mooi zijn en populair, daarom willen ze niks te maken hebben met de gemiddelde leerling. Ook zijn het van die aanstellers die geen kikkers durven aan te raken of iets anders ‘smerigs’, omdat ze dan vies worden. In Lollipop Chainsaw toont Goichi Suda, beter bekent als Suda51, een heel andere kant van een cheerleader. En wat voor een kant…

In de game speel je als cheerleader Juliet Starling, gewoon een leerling op San Romero Highschool die graag op en neer springt en de longen uit haar lijf schreeuwt om haar team tot op het bot te motiveren en het publiek ook zover te krijgen dit te doen. Maar zij is geen gewone cheerleader. Nee, zij komt namelijk uit een familie van zombiejagers en wanneer haar school wordt overlopen door de levende doden, pakt ze haar kettingzaag en gaat ze de strijd met ze aan! Meer over het verhaal is vooralsnog niet bekend, maar het klinkt nu al uiterst interessant. Een cheerleader die tegen zombies vecht met een kettingzaag, wat wil je nog meer? Daar komt nog eens bij dat ze zelf redelijk gestoord is, aangezien ze het hoofd van haar lichaamloze vriend achter haar goed geschapen kont heeft hangen... Toch merk je ook heel duidelijk dat ze een cheerleader is, want wanneer ze een zombie in stukken zaagt, hoor je meerdere malen dat ze het eigenlijk maar goor vindt. Het verhaal wordt nog verder afgemaakt en de ontwikkelaar heeft beloofd er echt iets bijzonders van te maken. Ze willen niet dat het alleen maar een game wordt, waarin je lekker zombies aan stukken zaagt. Ze willen ook dat er een goed verhaal aanwezig is, al is dit misschien niet onwijs belangrijk voor het spel, maar we zullen het na de release meemaken. Misschien dat ze dan meer achtergrondinformatie over de blondine geven en waarom de school opeens overspoeld is met zombies.

Afbeelding

Ik wil wel graag weten waarom er opeens zoveel zombies zijn, maar ik vind het nog belangrijker DAT ze er zijn. Zonder zombies heb je in deze game namelijk geen plezier, want wie moet je anders met je kettingzaag bewerken. Maar niet alleen haar kettingzaag is een goed wapen tegen de kreunende ondoden, want ze gebruikt ook haar acrobatische vaardigheden, die ze te danken heeft aan het cheerleaden, om ze te ontwijken en rake klappen uit te delen. Zoals heel veel andere cheerleaders, houdt ook Juliet wel van een lolly op zijn tijd en dan het liefst één met aardbeiensmaak. In een trailer wordt heel duidelijk getoond hoe ze die lolly langzaam in haar mond stopt en met haar tong likt, voordat de trailer verder gaat. Grappig genoeg heeft de lolly ook echt een functie, want met een lolly kun je je health bar aanvullen. Ook al gaan ze echt proberen een goed verhaal neer te zetten, het belangrijkste blijft de hack ’n slash actie met de kettingzaag, terwijl de grappige momenten elkaar opvolgen, want serieus is de game absoluut niet. Dit merk je al aan de titel van het spel, de cartooneske stijl, het feit dat een cheerleader met een kettingzaag tegen zombies vecht en dat lolly’s je leven weer aanvullen. Maar het gaat nog veel verder!

Zo zijn er momenten waarop Juliet aan een paal hangt en rondjes draait, terwijl ze haar kettingzaak uitsteekt. Iedere zombie die ze tegenkomt, wordt gereduceerd tot een bloederige massa, die zich verspreid door de hele kamer. Ook is het apart dat er soms regenbogen en glitters afspatten van zombies die net afgeslacht zijn. Het zorgt ervoor dat de hele game iets speciaals krijgt, want zo’n game als deze heb ik nog nooit gezien. Ook de boss fights zijn erg bijzonder en ik heb er twee mogen zien, wederom in een trailer, omdat we de game helaas nog niet hebben mogen spelen. Als voorbeeld gebruik ik het gevecht tegen de rockzombie Zed. Voordat het gevecht begint, hebben ze een uiterst komische woordwisseling, waarin ze elkaar op een geweldige manier afkraken: ieder op zijn eigen manier. Zo meldt Juliet dat hij teveel eyeliner opheeft, als een echte cheerleader die vooral op uiterlijk let. Het is al vreemd dat sommige zombies blijkbaar kunnen praten, en nog gevat ook, maar wanneer hij zijn vaardigheid toont, kun je niks anders doen dan glimlachen. Hij schreeuwt namelijk allemaal scheldwoorden richting Juliet via een gigantisch grote muziekinstallatie en de woorden vliegen daadwerkelijk als een aanval op haar af. Met een beweging van de kettingzaag kun je een gat in dit scheldwoord slaan en dichter bij hem komen. Op een gegeven moment moet hij zich weer opladen en dan moet je je slag slaan en hem te grazen nemen.

Afbeelding

Dit moet op een speciale manier, want van tevoren werd al getoond dat wanneer hij doormidden gekliefd wordt, hij daar weinig last van heeft. Dat is dus niet dodelijk voor hem. Uiteindelijk wordt hij met behulp van een Quick Time Event terecht gewezen en voegt hij zich weer bij de doden. One down, more than I can count to go! Na een boss fight is het zoeken naar een nieuwe, omdat zij je waarschijnlijk brengen naar degenen die achter de zombie uitbraak zitten. Dit schijnen een stel zombie rock lords te zijn. Terwijl je door de school loopt, onthoofdt je weer een aantal zombies en het bloed en de regenbogen vliegen als vanouds in het rond. Maar wat ook mooi is, is dat bijna alles in de school vernietigbaar is: de banken, stoelen, kasten en al het andere meubilair. Wanneer je een slachtpartij in een lokaal aanricht, zorg je dus ook voor de nodige vernietiging, een mooie bonus.

Lollipop Chainsaw is nu al een heel bijzondere game en ik durf gerust te stellen dat deze op release nog veel bijzonderder zal zijn, dan ik nu zou durven dromen! De hack ’n slash actie ziet er enorm tof uit en het feit dat een cheerleader het met een kettingzaag tegen zombies opneemt, maakt het allemaal leuk bizar. De gesprekken die zij soms voert, zijn leuk en gevat en zorgen net als de actie voor een komische toon, die door de hele game verweven lijkt te zitten. Ik kan in ieder geval al niet meer wachten tot maart, want dan wordt de game uitgebracht. Deze unieke game moet en zal ik spelen. Het feit dat Warner Bros de game uitgeeft in Europa zegt voor mij ook al veel, want zij geven niet de eerste de beste game uit en als zij er vertrouwen in hebben, waarom ik dan niet. Daarnaast komt de game uit ‘The Twisted Mind of Suda 51’ en draait het om ‘Sex, Blood & Rock ’n Roll’ om ook nog eens meer onthoofdingen te hebben, dan een Franse revolutie!

Tommygun

Tommygun avatar Oeh, dit klinkt als een heerlijke aparte game. Ben benieuwd of hij zich kan meten met grote titels als Mass Effect 3 en Syndicate dit voorjaar, gezien de aparte stijl. Toffe preview!

Geen cijfer