GPN Review - Prototype 2

Als je zelf niet origineel kunt zijn, zorg dan dat je in ieder geval extreem bent. Dit lijkt het principe achter Activision’s woest wilde Prototype serie en hoewel het de gehele serie van ware grootheid onthoudt, betekent het in ieder geval dat je duimen zich kunnen opmaken voor een degelijke workout zodra bloed, brein en de rest onidentificeerbare ingewanden New York besmeuren. Dit in de naam van.. Wat eigenlijk? Het recht? Wraak? Wie boeit het ook wat, eerlijk gezegd. Ik sloeg zojuist een helikopter het Chrysler gebouw in.

In de Prototype games kun je bovenstaande dingen continu doen, net zo gemakkelijk als dat je wolkenkrabbers beklimt, mensen doorslikt en hun vorm aanneemt, of je lichaam in een soort van vleesachtig zakmes verandert waarmee je zowel gigantische messen als hamers (zakmessen hebben tegenwoordig toch ook hamers?) tevoorschijn haalt. Het is een serie waarin jouw krachten de mate van plezier definiëren en waarin zowel het verhaal alsmede de omgevingen op de tweede rang komen te zitten. Ondanks dat Prototype 2 die dingen wat verbeterd heeft, zijn het verhaal en de omgevingen nog niet bijster briljant. Radical’s sequel neemt de actie mee terug naar de stad New York, welke nu bekend staat als New York Zero. Waarschijnlijk, omdat er geen calorieën meer in zitten. Er is een nieuw virus dat de stad in plasjes van zompig kraakbeen verandert en er is ook een nieuw hoofdpersonage in de van gedaante wisselende vorm van James Heller. Heller’s doel is om deze laatste virusuitbraak te stoppen en een zwaar geïnfecteerde gast, genaamd Alex Mercer, te vinden. Dat is een beste twist in het verhaal te noemen, aangezien dat de vent is waar je in de eerste game mee speelde. Het is dus de huidige rauwdouwer tegen de vorige rauwdouwer! Dit is of een geniale vorm van een verhaalkundige ommekeer waardoor we met z’n allen papers over het onderwerp zouden moeten schrijven of een bevestiging dat na 20 uur voetgangers eten en slachtafval vanuit elke opening spuwen, Mercer niet meer iemand was waarmee we dit wilden doen of mee naar een concert van Zanger Rinus zouden willen gaan.

Heller voelt, voor wat het waard is, aan als een verbetering. Door middel van een korte matpartij gedurende de opening credits heeft hij de meeste krachten van Mercer direct vanaf het begin, zoals de mogelijkheid om lange afstanden te gliden. Na een traag eerste uur is Heller op weg om een gestoorde, bewerkte superheld in zijn eigen recht te worden, volgepakt met spiesen en kleine steekwapens. De game’s onsamenhangende proloog laat je dingen weten over zijn verleden in militaire dienst, alsook over zijn privéleven als een goede en eerlijke familieman. Het enige wat hem over het randje zou kunnen duwen, is als het virus zijn vrouw en kind dood en hem met niets meer om voor te leven achterlaat, behalve wraak. Hij is iets boeiender dan dat Mercer was. In andere woorden; de mogelijkheid om jezelf met hem te identificeren op een moreel of emotioneel niveau zal op het moment dat je tijdens een bossfight willekeurige vreemdelingen opeet om je health weer wat omhoog te krikken, misschien net iets hoger liggen dan voorheen. Maar dit was nooit de charme van de Protoype games en de nieuwe held heeft in ieder geval een betere smaak qua kleding. Daarnaast is hij ’s werelds beste vloeker. Even serieus, deze man dropt meer F-bommen dan de gemiddelde rapper.

Heller’s missie laat hem een wereldwijde samenzwering ontrafelen door middel van het racen door New York waarbij hij iedereen consumeert die wellicht iets te maken heeft met de situatie, alsmede hun gedachten te lezen en los te gaan op hun handige DNA. Het voelt allemaal een beetje als een nieuwe X-Files missie, waarna het besef ineens komt dat de game in plaats van een hoofdverhaal, meer een soort smakelijk menu aanbiedt. Ga daar heen en eet die gast zodat je zijn identiteit over kunt nemen en zijn kamer in kunt, waar je een andere gast kunt opeten. Dit kan ook na een bossfight zijn, welke in het algemeen eindigt met het eten van de verslagen eindbaas.

De achtergrond van al het ziekelijke dineren is ondertussen niet echt baanbrekend te noemen. New York is, zelfs wanneer de stad verwoest is door verschillende virus uitbraken en verdeelt is in drie verschillende delen, zo goed in beeld gebracht door moderne games dat het niet eens meer zoveel impact heeft. Ondanks dat je kunt voortbewegen door muren te beklimmen of door de lucht te zweven. Twee van Prototype 2’s trio afgesloten zones zijn anoniem en nogal hokkerige ruimtes, terwijl de derde, welke een zwaar geïnfecteerd gebied van Manhattan omhelst, op de een of andere manier veel te bekend overkomt. De engine van de game is veel beter in het in beeld brengen van de grotere locaties binnen de game-wereld en met de toevoeging van een stabiele frame-rate en verbeterde kijkafstand. Dat tweede punt maakt een wezenlijk verschil wanneer ontwikkelaars missies in een open-wereld stoppen en het betekent dat Prototype nu veel lekkerder speelt wanneer je gedropt wordt in een soort van straat-naar-straat gameplay, die we ook al zagen in games als InFamous, Assassin’s Creed, Crackdown en al die andere grote games waar deze game van Activision mee concurreert. Vanuit het perspectief van het plot en de locatie, is deze sequel eigenlijk een klein beetje teleurstellend, maar dit is Protoype dus wees jezelf er te allen tijde van bewust dat je niet te lang teleurgesteld kunt zijn, aangezien je ook gewoon die tank kapot kan slaan.

Als het aan gaat komen op de krachten en missies, heeft Radical veel beter werk geleverd.
Veel van Heller’s krachten zullen bekend overkomen op iedereen die wat tijd met Mercer heeft doorgebracht, maar er is iets meer intelligentie in deze trip toegepast. De klauwen voelen minder lomp aan, het mes is nu meer te gebruiken als een langzame en zware optie en voelt dan ook aan als de massieve Hulk-handen. Dit komt goed van pas als de vijanden wat later op de dag steeds pittiger worden en je de mogelijkheid hebt om wat krachtige trucjes uit de kast te halen. Oh, vergeet je hookshot niet waarmee je mensen in tweeën kunt snijden en helikopters uit de lucht kunt trekken. Prototype 2 geeft je ook de mogelijkheid om mensen en objecten in te binden en deze dan uit elkaar te trekken, waarna al snel elk slagveld gemarkeerd is met overblijfselen, wat je weer helpt met navigeren. Het is gemakkelijk om krachten weer op te laden, wat betekent dat je naar hartenlust kunt experimenteren met nieuwe aanvallen en dat er overal frisse nieuwe mogelijkheden op de loer liggen: de optie om vijanden in vieze bio-bommen te veranderen; een nieuwe skill die je twee gigantische monsters laat oproepen om aan je zijde te vechten; een briljante jachtmode waarin je sonar-signalen uitzendt om vijanden te vinden; en een handige move waarmee je de loop van een tank af kan slopen, om vervolgend de tank met zijn eigen loop kapot te schieten. Dit is wel iets waar we met z’n allen op hebben gewacht.

De missies blijken verrassend goed in elkaar te zitten. Ze zijn in principe niet heel moeilijk, daar de meeste een simpele mix bieden tussen infiltratie sequenties waarin je specifieke personen moet consumeren, straatvechten, en het vreemde moment waarop je ineens een helikopter of tank bestuurt. De missies zijn echter allemaal meedogenloos, explosief, extreem en een beetje vreemd maar wel lekker. De plaatsen van de checkpoints zijn verbeterd en de stealthmode is beter uitgewerkt. Dit betekent eigenlijk dat jouw doelen niet zo snel uit zicht verdwijnen bij een fout, als dat het geval was in de eerste game. Er heerst een heerlijke chaossfeer terwijl jij je een weg baant naar het hart van de infectie, je krachten upgrade en jouw mutatie-skills verbetert terwijl je het opneemt tegen steeds grotere gedrochten.

Maar waar leidt het allemaal naartoe? Naar een laatste sequentie die in de buurt komt van de overmatige dosis gekheid zoals we die alleen kennen wanneer Justin Bieber zijn fans begroet. Daarnaast is er het aantal redelijke sidequests die je kunt voltooien, schuilplaatsen die je kunt uitmesten, gewilde objecten die je kunt verzamelen. Er is zelfs ‘Radnet’, als je de game gloednieuw gekocht hebt. Oké, Radnet klinkt als een naam die kleine kinderen gebruiken terwijl ze Action Man naspelen met hun walkietalkies, maar het is eigenlijk een selectie van wekelijkse uitdagingen en evenementen die je het tegen je vrienden laat opnemen voor de topplek op de ranking.

Radical heeft Prototype verfijnd, maar niet getemd. Het is nog steeds een explosieve, adembenemende, en soms uitputtende, game waarin de helden scherpe handen en onstilbare trek hebben in onschuldige omstanders en de schurken bedolven worden in vloedgolven aan gore en de gehele stad neerhalen waar ze ook gaan. Op dit punt voelt Prototype 2 niet aan als een sandbox-game op zich, maar meer als de scripted versie van een open-wereld volgepropt met alle extravagante en extreme elementen die bij deze serie horen. Weet je waar je van houdt dan kan Prototype 2 precies die game zijn die jij zoekt om eens al je agressie eruit te spelen.

plus Gameplay geeft veel vrijheid Lage replaywaarde min
plus Leuke en uitdagende missies Omgevingen zien er ongeïnspireerd uit min
plus Vechten met een anti-held blijft cool Verhaallijn voelt als een luxe toevoeging min