Spec Ops: The Line game banner

Spec Ops: The Line - Spelen in de zandbak van Dubai

Het eerste wat ik dacht toen ik deze game aangeboden kreeg om te reviewen was: "vet! Een shooter die zich afspeelt in een verwoest Dubai. Ik was benieuwd naar wat deze shooter werkelijk te bieden heeft en onderwierp de game aan een grondige test.

De game is een third-person shooter die zich dus afspeelt in Dubai. De stad is alleen niet meer in glorieuze staat zoals we die nu kennen, daar er namelijk de ergste zandstorm in de geschiedenis van de nog redelijk nieuwe stad meegemaakt plaatsgevonden heeft. Iets wat er wel scheen aan te komen, maar in de doofpot werd gestopt. De belangrijkste mensen in Dubai zijn al vroegtijdig gevlucht en de minder bedeelden bleven over. Deze mensen is het niet gelukt om te vluchten en de stad hult zich in duisternis..

Afbeelding

Je missie is het vinden van Kolonel John Konrad met een groep die de Delta Operatives wordt genoemd. De leden van deze speciale eenheid zijn: Walker, Adams en Lugo. De eerste overlevenden die ze tegenkomen zijn gewapende opstandelingen. Je doodt de opstandelingen en baant je een verdere weg door de gigantische zandbak. De opstandelingen noemen zichzelf "The Damned" en hebben Bataljon 33 ontvoerd naar hotel "The Nest". De reis vordert zichzelf te midden van een landschap met veel rondvliegende kogels. Het team vindt steeds meer bewijs over wat er is gebeurd in die paar voorgaande maanden. Konrad is samen met het 33ste Bataljon naar Dubai gegaan nadat een bezettingsteam had gefaald tijdens het evacueren van de stad, om overlevenden te redden.

Jij probeert echter nog steeds het 33ste Bataljon van Konrad te bevrijden en komt onderweg de CIA tegen. Zij vechten tegen het team dat jij moet bevrijden. Het kan allemaal niet gekker worden. Je komt onderweg nog veel meer rare momenten tegen waarbij je echt even achter de oren zou willen krabben. Soms vraag je jezelf af of je nog wel goed bezig bent, of dat jij niet de vijand bent. Je gaat er echt over nadenken wat je zonet gedaan hebt en over de keuzes die je hebt gemaakt. Je begon goed en met vol vertrouwen aan je missie, maar de twijfel slaat alsmaar toe wanneer je verder komt en meer geheimen zich ontrafelen. Jouw hoofdpersoon Martin Walker moet maar eens klaar zijn met die vervelende situaties en je gunt hem gewoon eventjes rust.

Afbeelding

Spec Ops:The Line is een verhaal op zich. Het zit zeer goed in elkaar en heeft veel onverwachte wendingen. Het spel zelf is eigenlijk best redelijk, maar ik was eerlijk gezegd niet echt heel erg onder de indruk. Het coversysteem is echt bagger, aangezien rennen en coveren onder dezelfde button zitten. Het enige waar je eigenlijk mee bezig bent is alleen rennen, coveren en schieten. Het verhaal wordt zeker goed verteld, daar is niks mis mee. Maar jouw doel is alleen rennen en schieten en af en toe even coveren anders zit je scherm vol rode vlekken. Het enige waar je goed op moet letten is je munitie. Ondanks de ladingen vijanden zijn er maar beperkte plekken waar munitie te krijgen is. Als je niet goed oplet is je magazijn weer leeg, dus eigenlijk is het wel slim om niet teveel kogels te gebruiken. Je kunt nu ook alleen maar naar een dode soldaat toe lopen om zijn munitie te pakken, maar omdat de vijanden in hordes komen is het moeilijk om in de tussentijd even munitie te halen. Geen munitie meer is vaak ook gewoon game-over, je moet dus echt zuinig doen met je kogels.

Nog even over dat coveren. Ik vind het echt jammer dat dit niet zo goed verloopt. Vooral omdat rennen en coveren dus onder dezelfde knop zitten. Soms werkt dat niet zo goed, vooral als je gecoverd bent en je wilt gaan rennen of andersom. Door dit systeem is het spelverloop een beetje in gezakt.
Ook heeft deze game natuurlijk zijn goede momenten. Zo kun je ook interactie hebben met de objecten om je heen, met name de objecten met zand. Een voorbeeld is het kapot schieten van een raam met een enorme lading zand erachter, waardoor het zand door het raam heen gaat en de vijand eronder bedolven raakt. Dit is echt een pronkstukje. Ook is het gooien van een granaat leuk om te doen. Als een granaat in het zand beland en hij ontploft, krijg je een grote zandwolk als gevolg waardoor de vijand even niets ziet. Dit zijn van die kleine dingetjes die het spel toch compleet maken met de setting. Tevens zijn er ook nog doorgedraaide vijanden die naar je toe komen met een mes en je willen villen; Kippenvel.. Dit zijn zeker de hoogtepunten van deze game.

Afbeelding

Grafisch is Spec Ops: The Line zeker niet lelijk, maar het ook niet de mooiste game die ik heb gespeeld. Sommige momenten maken de game mooi, maar daar moet hij het dan ook van hebben. Over het algemeen ziet het er gewoon oké uit, maar als ik kijk naar wat de ontwikkelaars tegenwoordig voor mogelijkheden hebben vind ik het een beetje tegenvallen. Het zand is grafisch heel mooi gemaakt, vooral als er dan weer eens in de zoveel tijd een zandstorm voorbij komt razen. Het uitzicht dat de game voorschotelt vind ik echt geweldig. Als je de prachtige zon aan de horizon ziet is het echt even genieten. Wat opvalt aan de NPC’s in de game is dat ze qua animaties zo min mogelijk hoeven te doen. Vooral gezichtsanimaties zijn redelijk matig. En ook het abseilen met een touw naar beneden gaat een beetje te snel en zonder tussen pauzes. Het laden van de textures valt erg tegen, maar dit komt door de Unreal Engine 3 waar de game in draait. Al met al vind ik het grafische gedeelte van deze game een voldoende scoren.

Het geluid van de game is ook niet iets om heel erg van op te kijken. Het is goed, maar ook niet geweldig. Omgevingsgeluiden hadden veel angstaanjagender en intenser kunnen zijn. Het is allemaal vrij oppervlakkig. De karakters zijn goed en ook de vijanden maken de juiste en overtuigende kreten. De geluiden van de wapens zijn dik in orde. Ook is er weer aan de kleine details gedacht, zoals voetstappen die je soms hoort en het geluid van de ondergrond waarop je loopt.

Afbeelding

Na de singleplayer er in 7 uur doorheen te hebben gejaagd, wat toch wel een beetje weinig is voor een game tegenwoordig, kunnen we aan de slag met de multiplayer. Alleen werd ik niet zo gelukkig van deze mogelijkheid. De multiplayer is saai, en biedt plaats aan maar 8 spelers. De maps zijn ook te groot voor het aantal mensen waarmee je een potje speelt. Er zijn een paar multiplayer modes: Deathmatch, Team Deathmatch, Rally Point en Buried. De eerste twee modi zullen iedereen wel bekend in de oren klinken. Rally-Point is een modus waarin je een team naar verschillende plaatsen moet brengen om punten te verdienen. Weinig interessant. Buried houdt in dat er eens in de zoveel tijd een zandstorm huishoudt waardoor je dus letterlijk even niets ziet. Dus schiet maar wat wild om je heen en probeer een vijand te raken. Het is leuk voor één of twee keer, maar daarna is het al vrij saai en snel verveeld.

Mijn conclusie is toch wel dat je deze game alleen moet kopen om het verhaal, wat echt wel fantastisch is. De game is echt heel sterk in dit aspect waarbij het in de war brengen van de speler met alle mind-blowing momenten echt geweldig is. Je komt onderweg ook best wel gore en gruwelijke gebeurtenissen tegen. En hoe verder je komt, hoe liever je wilt dat Walker even rust heeft. De game zorgt ervoor dat je helemaal mee gezogen wordt in het gevoel van Walker en dat is natuurlijk een goed teken. De gameplay zelf is redelijk. De hoofdlijnen zijn wel goed, alleen de kleine details maken het minder, zoals bijvoorbeeld het coveren. De multiplayer weet jammer genoeg niet veel toe te voegen aan de singleplayer ervaring. Kortom als je een goed verhaal wilt beleven dan is Spec Ops: The Line echt een aanrader, maar als je puur een goede shooter wilt niet.

plus Zeer goed verhaal (net een film) Coversysteem min
plus Gruwelijke en mind-blowing gebeurtenissen Saaie multi-player min
plus Interactie met de omgeving (zand) Eentonige gameplay min