GPN Interview: Wouter sprak met de man achter The Darkness II

The Darkness II komt in Nederland op 10 februari uit. Reden voor GamePlayNation om eens in gesprek te gaan met Sheldon Carter, Project/ Creative Director bij Digital Extremes, de ontwikkelaar verantwoordelijk voor de opvolger van The Darkness uit 2007.

The Darkness, dat uitkwam voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC, werd toentertijd redelijk goed ontvangen door de pers. Speerpunten van de first person shooter waren het dual-wielding van wapens en de verhaallijn, die gebaseerd is op de gelijknamige stripboeken. De eerste game in de serie werd echter gemaakt door Starbreeze Studios, waar de aankomende game ontwikkeld is door Digital Extremes. Een andere studio levert vaak een andere stijl op en zo is dat in dit geval niet anders. “The Darkness heeft zijn origine uit de comics en we wisten dat we daar iets mee wilden doen in deze game. We hadden echter niet direct voor ogen dat dit, de cell-shaded visuele stijl die de game kenmerkt, de uitkomst zou zijn. Naarmate we aan de game werkten, ontwikkelden we een bepaalde stijl die precies op de strips aansluit, maar ook bepaalde gameplay-elementen beter tot haar recht laat komen," vertelt Carter.



De unieke gameplay is iets waar The Darkness II het zeker van moet hebben, omdat de game gespeeld wordt als FPS. Dat is een genre waar we de afgelopen maanden meer games in hebben zien verschijnen. Kijk naar een Battlefield 3, Call of Duty: Modern Warfare 3 of Resistance 3 die uitkwamen in het laatste kwartaal van vorig jaar. Toch speelt The Darkness II compleet anders. Carter: “Het grote verschil met andere First Person Shooters is de insteek van de gameplay. De games in dit populaire genre die op de markt zijn, moeten het vooral hebben van de militaire insteek, de tactische aanpak en de online multiplayer. Je hebt qua arsenaal vaak de keuze uit militair materiaal en in veel gevallen is het achterliggende verhaal zelfs van ondergeschikt belang. The Darkness II volgt de missie van één man: Jackie Estecado die de huisvesting belichaamt van 'The Darkness' en zodoende gecontroleerd wordt door een kwaadaardige kracht die wij als mensen niet voor mogelijk kunnen houden. Een man die door verschillende partijen opgejaagd wordt en, met name door The Darkness, niets of niemand schuwt. Door middel van de quad-wielding besturing zul je jouw tegenstanders op vele manieren aan hun bloederige eind helpen.”

Quad-wielding? “Jackie is van oorsprong een maffioso. De eerste keer dat hij een man doodde, was hij slechts zestien jaar oud. Hij weet hoe hij om moet gaan met vuurwapens en gebruikt daar dan ook beide handen voor. Of hij nu twee handguns heeft, een handgun in combinatie met een revolver of een shotgun; Jackie schiet zijn vijanden duaal door de kop. Activeer je echter The Darkness, dan komen daar nog eens twee demonenarmen bij. Zie het als een soort van extreme slangenkoppen. Deze bedien je met de achterste twee schouderknoppen en geven de speler de mogelijkheid om tegenstanders op te pakken, te gooien, uit elkaar te scheuren, het hart uit de borst te rukken en op te eten of duistere krachten op te roepen. En het mooiste van dit alles? Het kan allemaal gelijktijdig gedaan worden. Til een vijand op met je tentakel en schiet hem al hangend kapot met je vuurwapens, trek een autodeur uit het portier en gebruik deze als schild terwijl je met een tentakel het gezicht van maffioso en Brotherhood leden daadwerkelijk afhapt."

Dat lees je goed ja: The Brotherhood. Een naam die we de laatste tijd veel in games tegenkomen. Zo ook in The Darkness II, ware het niet dat ze hier een compleet eigen gezicht hebben. Nog belangrijker is dat ze iets willen wat jij hebt. Iets wat jij zelfs in je hebt: The Darkness. Een verrassende wending van het verhaal na de eerste game. “Schrijver van het script achter de game is Paul Jenkins. Hij schreef ook de originele stripboeken en is gedurende het maken van de game nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling”, aldus Carter. “Het is een nieuw verhaal, dat voortborduurt op de gebeurtenissen in de prequel. Het is compleet in de stijl van stripserie, maar bevat een totaal nieuw geschreven verhaallijn. Zonder nog al te veel kwijt te willen over de gebeurtenissen in The Darkness II, kan ik zowel fans als nieuwelingen tot de strips en games vertellen, dat het totaal in zal gaan op de problemen die een man als Jackie heeft. Een man die na de eerste game niets meer te verliezen heeft...”



Toen ik The Darkness speelde, en om eerlijk te zijn was dat nog vorige week, viel mij op dat ik een bepaalde mate van vrijheid had. Die vrijheid werd mij grotendeels gegeven door het metrostation. Door middel van het nemen van de metro, kun je verschillende stadsdelen bezoeken. Helemaal vrij ben je hier niet, want sommige delen zijn pas te bereiken naarmate de game vordert. Ik vroeg of The Darkness II meer op zo'n open wereld gaat inspelen. “Binnen deze game heb je altijd een bepaalde mate van vrijheid, maar deze is op geen enkele manier vergelijkbaar met bijvoorbeeld het sandbox genre. Als puntje bij paaltje komt, is The Darkness II gewoon scripted. Dit is ook de enige, en daarom juiste, manier om de filmische ervaring op een mooie en pakkende manier in een game te kunnen verwerken. Dit is geen game waarin je even een missie speelt en dan weer weglegt. Dit is een game die je bij de keel pakt en je een eigen manier geeft om te werk te gaan. De mogelijkheden om de game te spelen zijn erg uiteenlopend,” zegt Carter enthousiast.

“Zo is bijvoorbeeld de invloed van licht erg belangrijk.” In de vorige game merkte ik al dat mijn opties zeer beperkt werden op het moment dat ik mij niet in het donker bevond. De snelle denkers hadden het natuurlijk al door; The Darkness heeft de meeste kracht in het donker. Kon ik voorheen simpelweg lantaarnpalen en lampen kapot schieten, zo simpel is het deze keer niet. “Het grote verschil met de prequel en de sequel, is dat je het nu opneemt tegen The Brotherhood. Een vijand die bekend is met The Darkness en dus ook de zwakheden ervan kent. Dus wat doe je als je het opneemt tegen de belichaming van The Darkness? Je komt met grote lampen en schijnwerpers. Aan jou om een manier te vinden, om vanuit zo donker mogelijke gebieden de voorbereide en slimme vijanden te doden. De gameplay is zo gecreëerd dat er niet maar één goede manier is. Hoe je het doet, is volledig aan jezelf.” Als het dus actie is wat je zoekt, ben je hier op de juiste plek. Alles wordt uit de kast gehaald bij bijvoorbeeld de finishing-moves. Als je niet goed tegen virtueel bloed kunt, raad ik je niet aan The Darkness al te veel te gebruiken. Maar ach, met een PEGI 18 rating kun je ook wel wat verwachten, toch?



The Darkness II is een game gericht op een bloedstollende singleplayer ervaring. Deze volg je uiteraard in de story modus. Toch kan de game ook in multiplayer gespeeld worden. Carter vertelt dat het niet zomaar een extraatje is: “We hebben de zogeheten Vendettas modus aan de game toegevoegd. Hierin kun je het met maximaal vier spelers tegelijkertijd opnemen tegen The Brotherhood in een losstaand co-op verhaal. Deze modus beschikt ook over vier uitgewerkte personages, uiteraard niet vergelijkbaar met Jackie Estacado, maar ieder met een eigen gezicht en net zo belangrijk: een eigen gevechtsstijl.” Maar wat als je geen vrienden hebt? “Dat is geen probleem. De Vendettas modus kun je net zo goed alleen spelen. In dat geval heb je na het verhaal van Jackie nog een verhaallijn om door te spelen, met één van de vier speelbare personages.”

Na mijn gesprek met Sheldon Carter ben ik in ieder geval veel te weten gekomen over The Darkness II, welke bij ons op 10 februari in de winkel zal liggen. Na het spelen van het eerste deel was ik sowieso al verbaast over hoe diep de verhaallijn uitgewerkt was. Voeg daar, voor The Darkness II, een sublieme visuele stijl aan toe en alle aspecten van de gameplay waar ik over sprak met de ontwikkelaar van de game en mijn interesse is nu zeer zeker gewekt. Wil je zelf ervaren waar wij over spraken, speel dan de demo die 24 januari uitkomt op Xbox Live en 25 januari op PSN en PC. Als afsluiter vroeg ik wie er nu in de nacht op 10 februari in slaapzak voor de winkel moet liggen. “Uiteraard de fans van de stripserie, voor hen zal het een feest der herkenning worden. Maar bovenal hebben we de game zo ontwikkeld dat ook gamers die het eerste deel niet gespeeld hebben, gemakkelijk in het verhaal zullen komen. In de game zullen belangrijke punten uit de prequel dan ook voorbij komen. De gamers die van een diepgaand verhaal houden, van First Person Shooters houden en bovenal van gruwelijke actie, mogen The Darkness II niet missen.”

Uiteraard kunnen jullie de review van The Darkness II later hier op GamePlayNation lezen.


Er zijn momenteel geen reacties gevonden.


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsten.

8.1

User score:
0 stemmen

0


Schrijf nu een review over The Darkness II

The Darkness II boxart

The Darkness II


PS3, Xbox360 en PC
10 februari 2012
First-Person Shooter
2K Games

Digital Extremes



vind goedkoopste The Darkness II

Goedkoopste The Darkness II

Goedkope ps3 game

Ps3

4gaming.nl4gaming.nl
€ 7.99 (+ € 0.00 verzendkosten)

CastleGames.nlCastleGames.nl
€ 9.99 (+ € 0.00 verzendkosten)

Freerecordshop.nlFreerecordshop.nl
€ 11.99 (+ € 1.99 verzendkosten)

Nedgame.comNedgame.com
€ 12.00 (+ € 1.95 verzendkosten)

Cosmox.nlCosmox.nl
€ 13.99 (+ € 0.00 verzendkosten)

Goedkope xbox360 game

Xbox360

CastleGames.nlCastleGames.nl
€ 9.99 (+ € 0.00 verzendkosten)

Freerecordshop.nlFreerecordshop.nl
€ 11.99 (+ € 1.99 verzendkosten)

Nedgame.comNedgame.com
€ 12.00 (+ € 1.95 verzendkosten)

Cosmox.nlCosmox.nl
€ 13.99 (+ € 0.00 verzendkosten)

Goedkope pc game

Pc

Bol.comBol.com
€ 6.99 (+ € 0.00 verzendkosten)

Nedgame.comNedgame.com
€ 12.00 (+ € 1.95 verzendkosten)

Freerecordshop.nlFreerecordshop.nl
€ 12.99 (+ € 1.99 verzendkosten)

CastleGames.nlCastleGames.nl
€ 14.99 (+ € 0.00 verzendkosten)

Cosmox.nlCosmox.nl
€ 14.99 (+ € 0.00 verzendkosten)