Mario Kart Wii game banner

GPN Retro: Mario Kart Double Dash

Mario Kart is één van de meest succesvolle en bekendste gameseries aller tijde. Al in de tijd van de SNES en de Nintendo 64 maakte de serie al furore, dit zette zich voort op de Nintendo Gamecube met Mario Kart Double Dash. Een unieke en vooral vernieuwde game voor de tijd waarin het spel uitkwam. Wat er nou zo speciaal aan Mario Kart Double Dash is, zal deze retro duidelijk maken!

Toch wel het meest revolutionaire aan Mario Kart Double Dash is de mogelijkheid om met twee personages in één kart te kunnen rijden. Deze functionaliteit is al redelijk makkelijk te voorspellen aan de naam ‘Double Dash’. Hoe dan ook, door met twee personages op één kart te zitten, komt er enorm veel diepgang in de game. Bij het menu kies je namelijk twee personages en daarbij zijn een heleboel afwegingen te maken. Niet zozeer in wie je kiest, maar wel welke aspecten de personages hebben. Hierbij is vooral de grootte van belang. Met een zwaar figuur als Bowser zul je minder snel accelereren dan met een lichtgewicht als Toad. Gelukkig heeft het (over)gewicht van Bowser niet alleen nadelen. Met zijn lichaamskracht kun je namelijk veel makkelijker driften. Bij het driften springt het tweede personage van de kart op de baan en sleept, al surfend op de weg, de kart naar de zijkant. Hierdoor zal het manoeuvreren aanzienlijk makkelijker gaan.

Afbeelding

Nu we het toch over de personages hebben, in Double Dash zijn er een boel nieuwe geïntroduceerd sinds Mario Kart 64. We beginnen natuurlijk met de klassieke Nintendo figuren als Mario, Luigi, Donkey Kong, Princess Peach, Wario en Bowser. Deze personages hebben de basis gelegd voor de nieuwelingen. Veel van deze kersverse personages zijn namelijk afgeleid van de hoofdpersonages. Zo heb je voor Mario en Luigi, Baby Mario en Baby Luigi, heb je Diddy Kong en Bowser Jr. voor Donkey Kong en Bowser en de vriend van Wario heet Waluigi. Natuurlijk ben je niet gedwongen om met deze combinaties te spelen, dat is geheel aan jou. Nintendo heeft deze personages nog meer gegeven dan een partner, ze hebben namelijk ook allemaal een speciaal voorwerp om tijdens de race in te zetten. Hiermee komen we dan direct bij waar het allemaal om draait: de races zelf.

Zoals bij iedere race game heb je als doel om als eerste de neus van jouw auto over de finish te drukken. Maar zoals jullie wel weten, is dat bij Mario Kart makkelijker gezegd dan gedaan. Tijdens de race heb je namelijk de mogelijkheid om voorwerpen naar je tegenstander te gooien, schieten of pal voor hun neus te deponeren. Welk voorwerp je krijgt weet je niet van tevoren. Je moet namelijk tegen rode doosjes, met daarin een vraagteken, rijden. Hierdoor zullen icoontjes links bovenin je scherm gaan draaien, zoals je wel eens bij een gokautomaat ziet. Wanneer deze tot stilstand komen, weet je welk voorwerp je kunt gebruiken om je vijanden af te stoppen. Deze objecten kunnen variëren van een banenschil tot een rood schild dat de kart van je persoon voor je zal zoeken en uitschakelen. Het meest beruchte en gevreesde object is toch wel het vliegende blauwe schild. Deze krijg je bijna alleen maar als je op één van de laatste posities rijdt en zal regelrecht naar de leider in de wedstrijd vliegen. Daar zal hij exploderen en er zo voor zorgen dat de leider door het halve veld voorbij gereden wordt. Voor veel Mario Kart spelers is dit de grootste ergernis van het hele spel, maar het kan ook voor grote hilariteit zorgen als jouw vriend(in) jou in de laatste ronde de winst ontneemt. Zoals ik net al vertelde heeft ieder duo ook zijn eigen speciale voorwerp, maar speel je bijvoorbeeld met Donkey Kong en Bowser, dan maak je zowel kans om het object van Bowser te krijgen als het object van Donkey Kong. Ook dit aspect speelt dus weer mee bij het kiezen van je personage.

Afbeelding

Niet alleen zijn er nieuwe voorwerpen geïntroduceerd, maar ook op het grafische vlak ging Mario Kart er met Double Dash sterk op vooruit. Natuurlijk kwam dit voor het grootste deel doordat het op de nieuwste console, de Gamecube was. Desalniettemin moet gezegd worden dat dit de eerste Mario Kart was waarin alles 3D was. Op de Nintendo 64 waren de personages en de karts namelijk nog 2D: een mooie vooruitgang dus. De races zelf zijn helaas niet erg innovatief. Veel van de banen zijn namelijk letterlijk gekopieerd uit Mario Kart 64. Dan moet je denken aan de echte klassiekers als Bowser’s Castle, Sherbet Land en de misschien wel de beste baan ooit gemaakt: Rainbow Road. Deze tracks, gecreëerd op de Nintendo 64, zijn in Double Dash uitgegroeid tot echte klassiekers waar iedereen nu nog met smart aan terug denkt. Wel staat het aantal rondes dat gereden moet worden niet meer vast op drie, maar ligt het nu aan de lengt en/of moeilijkheidsgraad van de baan. Daarnaast is het puntensysteem op de schop gegaan. Dit was altijd, van plaats 1 tot 8, 9-6-3-1-0-0-0-0, maar in Double Dash werden de volgende beloningspunten gebruikt: 10-8-6-4-3-2-1-0. Hiermee zijn er veel meer kanshebbers op de eindoverwinning en blijft het dus tot de laatste race spannend.

Waar ik persoonlijk erg van baal en wat ik Nintendo kwalijk neem, is dat de formule van rijder en bijrijder nooit is doorgetrokken naar de Nintendo Wii of Nintendo 3DS. Dit was namelijk één van de beste Mario Karts ooit, juist door de vernieuwende formule. Wie weet wat dit had kunnen betekenen op de next-gen consoles. Hoe dan ook moeten we het bedrijf de credits geven voor Mario Kart Double Dash, want deze game zullen we ons nog lang herinneren. Met het uitstekende concept en tal van nieuwe personages. Ook het feit dat al deze personages per duo hun eigen voorwerp hadden was zeer vermakelijk en verfrissend. De dubbele personagekeuze voegde een extra dimensie toe aan de manier waarop je een kart en personage koos. Want ga je nou voor snelheid of voor wendbaarheid? Voor het reuzenschild van Bowser of de vuurballen van Mario? Die keuze hoeven we helaas in de hedendaagse Mario Karts niet meer te maken.


Er zijn momenteel geen reacties gevonden.


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsten.

Geen cijfer

User score:
0 stemmen

0


Schrijf nu een review over Mario Kart Wii

Mario Kart Wii boxart

Mario Kart Wii


Wii
11 april 2008
Arcade Racer
Nintendo